Kan een personage ooit meerdere talen van hetzelfde type gebruiken?

7

Het handboek over lichamelijke gezondheid , tot begrip , tome of clear thought en soortgelijke items verlenen hun lezers inherent een bonus aan hun vaardigheidsscores. Voor zover ik begrijp, verhogen deze bonussen de feitelijke basisstatistieken van de lezer en hoeven deze niet afzonderlijk te worden bijgehouden. Daarom is het, eenmaal gebruikt, onmogelijk om aan het blad van een personage te zien of het personage al dan niet een dergelijk item heeft gebruikt.

Houd het bovenstaande in gedachten, is het ooit toegestaan voor een personage om meerdere kopieën van een dergelijk item tegelijk te gebruiken om er allemaal van te profiteren?

    
reeks Weckar E. 16.06.2017 / 14:11

2 antwoord

15

De magische boeken die inherente bonussen toekennen, kennen nog steeds bonussen toe, en een inherente bonus werkt net als elke andere bonus, behalve dat deze van toepassing is "op een vaardigheidsscore [en] resultaten van krachtige magie, zoals een wens spell. Een karakter is beperkt tot een totale inherente bonus van +5 voor elke vaardigheidsscore "( DMG 21). Ook heeft de wens spell enkele aanvullende regels die uitleggen hoe meerdere wensen snel achter elkaar kunnen worden gebruikt om grotere, inherente bonussen te krijgen.

Dus, zoals de meeste andere bonussen, zijn inherente bonussen niet meestal stapelbaar. Dus, bijvoorbeeld, het lezen van een tweede handleiding van winstgevende oefening +1 - zelfs gelijktijdig - biedt de lezer de dezelfde +1 inherente bonus als een eenzame handleiding doet. Wil je een grotere inherente bonus? Koop, maak of vind een handleiding of tome die een grotere bonus toekent. (Of vind een manier om op een rij meer wishes te gebruiken.)

Het komt zelden voor dat een gepubliceerd stat-blok verklaart hoe de vaardigheidsscores van een creature zijn afgeleid: de Monsterhandleiding geeft de originele vaardigheidsscores van het wezen vóór raciale aanpassingen als die bekwaamheidsscores niet alle 10s en 11s zijn (zoals als de NPC niveaus in een NPC-klasse heeft), en NPC's die niveaus nemen in niet-NPC-klassen krijgen de elite-array, maar het spel is afhankelijk van de lezer die de wiskunde om de originele statistieken van een wezen af te leiden als items bonussen hebben verstrekt - als de lezer de Charisma-score van de vorstreus jarls moet weten, afwezig mantel van charisma +2 ( Monsterhandleiding 122 -3), moet de lezer zelf die wiskunde doen: die bonus is al opgenomen in zijn stat-blok voor het gemak ... ondanks noch Monster Manual noch individuele monsterbeschrijving zeggen dat is het geval noch inclusief items zoals Cha 18 (inclusief de +2 enhancement-bonus van de mantel van charisma +2 en een +1 vaardigheidsscore verhogen fr om verhoogde Hit Dice) . (Ik vermoed dat dit komt omdat zulke notities, hoewel nuttig voor pc's, niet zo handig zijn voor een monster dat maar 30 minuten op het bord zal staan of wat dan ook en dergelijke aantekeningen een veel van paginaruimte!)

Het spel lijkt echter wel duidelijk te maken dat het belangrijk is voor de lezer om te weten wanneer een wezen profiteert van handleidingen en tomes : de voorbestemde NPC's staan opgesomd tussen hun bezittingen tomes en handleidingen gemarkeerd als gebruikt in Bastion of Broken Souls (48), de hoge priester niveau 20 heeft onder zijn bezittingen een reeds gelezen begrip van in de Dungeon Master's Guide II (166), en de oudere orb Kularkuthan in Lords of Madness "heeft een boek van leiderschap en invloed +5 gelezen, zijn +5 inherente bonus voor Charisma is opgenomen in [his] statistiekenblok" (43). Dit zijn niet de enige voorbeelden - er zijn er nog veel meer. Een soortgelijke opmerking moet worden gemaakt op het typeblad van elke pc die eveneens een boekdeel of handleiding gebruikt.

    
antwoord gegeven 16.06.2017 / 15:23
4

Je kunt meerdere gebruiken, maar ze stapelen niet. Dus als u een +1 werkwoord gebruikt, kunt u nog steeds een +5 werkwoord gebruiken. Uiteindelijk is dit hetzelfde als de +5 gebruiken omdat ze niet stapelbaar zijn, dus het is een beetje verspilling, maar de +1 blokkeert de +5 of zoiets niet.

De tomes geven ook inherent getypte bonussen, geen basestattoewijzingen. Dit is hetzelfde soort bonus dat wens kan verlenen.

    
antwoord gegeven 16.06.2017 / 14:17