Biedt het gebruik van een inspiratiepunt je automatisch voordeel, zelfs een nadeel tenietdoen?

21

Ik kwam dit tegen in mijn huidige campagne, waarin ik de DM ben. Mijn spelers vochten tegen een halve cirkel en een van hen besloot zijn Inspiration-punt te gebruiken om voordeel te halen uit een aanvalsrol. In die tijd was hij vergiftigd, dus ik ging ervan uit dat het voordeel en nadeel zou opheffen. Hij vertelde me dat Inspiration automatisch voordeel gaf aan elke rol, ongeacht eventuele nadelen. Ik weet niet wat correct is, RAW of RAI.

Kan iemand me helpen dit op te ruimen? Thanks !!

    
reeks OLV 20.06.2017 / 15:26

2 antwoord

25

Inspiratie geeft u voordeel (PHB, 125):

If you have inspiration, you can expend it when you make an attack roll, saving throw, or ability check. Spending your inspiration gives you advantage on that roll.

Maar, zoals u weet, telt u als geen van beide (PHB, 173):

If circumstances cause a roll to have both advantage and disadvantage, you are considered to have neither of them, and you roll one d20. This is true even if multiple circumstances impose disadvantage and only one grants advantage or vice versa. In such a situation, you have neither advantage nor disadvantage.

Er is geen speciale uitzondering voor het voordeel die voortkomt uit inspiratie. Het gebruikt dezelfde formulering als veel andere functies die voordeel opleveren, zonder extra regels te geven.

    
antwoord gegeven 20.06.2017 / 15:32
27

If you have inspiration, you can expend it when you make an attack roll, saving throw, or ability check. Spending your inspiration gives you advantage on that roll. (PHB 125)

If circumstances cause a roll to have both advantage and disadvantage, you are considered to have neither of them, and you roll one d20. (PHB 173)

Voordelen die worden verkregen door inspiratie verschillen niet van het voordeel dat is verkregen uit een andere bron. Als je aanvankelijk Nadeel had, gooi je een eenvoudige controle.

    
antwoord gegeven 20.06.2017 / 15:32