Kan een gepolariseerd wezen klassenfuncties gebruiken die geen spraak- of handgebaren vereisen?

27

Polymorfe staten (gedeeltelijk):

The target’s game statistics, including mental ability scores, are replaced by the statistics of the chosen beast. It retains its alignment and personality.

The creature is limited in actions it can perform by the nature of its new form, and it can’t speak, cast spells, or take any other action that requires hands, or speech.

Kan een polymorphed Paladin hun Holy Smite class-functie gebruiken? het gebruikt een spell-slot, maar het is geen spell en voor zover we kunnen nagaan zijn geen handen of spraak vereist.

We weten (op basis van de Transmutation Wizard-functie van het 10de niveau) dat een tovenaar verondersteld wordt zichzelf te kunnen polymeren, en we kunnen ervan uitgaan dat ze ook in staat is om de concentratie te behouden die nodig is om in de nieuwe vorm te blijven ( anders zou het een vrij nutteloos vermogen zijn). Dit is (voor zover ik weet) niet iets dat voor een van de dieren in aanmerking komt, aangezien polymorfe doelen dit normaal kunnen doen. Het is dus duidelijk dat het polymorfe schepsel enkele vermogens behoudt van haar oude vorm. De vraag is welke.

Het vermogen van de Druid's Wild Shape expliciet te vermelden dat je klassefuncties kunt gebruiken, terwijl Polymorph dat niet doet, wat suggereert dat je klassefuncties niet kunt gebruiken tijdens het polymorfen. Wild Shape zegt echter ook expliciet dat je je kunt blijven concentreren op een spreuk (zie hieronder, de nadruk ligt op mij), en Polymorph doet dat niet, toch geloven we dat een polymorf wezen zich kan blijven concentreren op de polymorf spellen. Dus het feit dat Wild Shape expliciet iets toestaat en Polymorph er niet expliciet over is, betekent niet noodzakelijk dat het polymorfe wezen die dingen niet kan doen.

Van Wild Shape-regels:

You can't cast spells, and your ability to speak or take any action that requires hands is limited to the capabilities of your beast form. Transforming doesn't break your concentration on a spell you've already cast, however, or prevent you from taking actions that are part of a spell, such as call lightning, that you've already cast.

Dus, omdat Polymorph zwijgt over de vraag of klassenvaardigheden kunnen worden gebruikt, en stelt alleen dat het polymorfe schepsel geen acties kan uitvoeren die handen of spraak vereisen, hoe kunnen we het best bepalen of (RAI) polymorfe wezens hun oude vaardigheden behouden na concentratie van de vloed?

    
reeks PurpleVermont 08.03.2015 / 16:56

5 antwoord

24

Nee, het polymorfe wezen kan alleen acties gebruiken die een normaal wezen met het nieuwe formulier zouden kunnen doen. Het komt rechtstreeks uit de definitie van "spelstatistieken". Het gedeelte Statistieken van de The Monsters Manual begint met:

A monster's statistics, sometimes referred to as its stat block, provide the essential information that you need to run the monster.

De subsecties bevatten niet alleen de statische nummers "Ability Scores" en "Speed", maar ook "Actions" wat betekent dat RAW-acties ook statistieken zijn (en ik kan geen reden noemen waarom het ook RAI niet zou zijn). Onder "Acties" staat geschreven:

When a monster takes its action, it can choose from the options in the Actions section of its stat block or use one of the actions available to all creatures, such as the Dash or Hide action, as described in the Player's Handbook.

Dus de acties van het polymorfe personage zijn beperkt tot die het schepsel zou kunnen doen als het een normaal wezen was.

Wat betreft de mogelijke inconsistentie met de concentratie ("Een wizard kan polymorf zelf zijn, daarom breekt polymorf de concentratie niet. Als concentratie een klassenkenmerk is en het polymorf overleeft, kunnen alle andere klassefuncties ook worden gebruikt. ") Er zijn hier twee keuzes:

  • Concentratie is niet iets dat iedereen automatisch heeft . Bijv. als een schepsel normaal geen spreuken kan uitspreken, kan het zich er ook niet op concentreren. In dit geval is er geen consistent RAW-antwoord : "statistieken" hebben betrekking op alle aspecten van creature - > als het wezen zich niet kan concentreren, verbreekt polymorf de concentratie - > polymorph kan niet op zichzelf worden gebruikt, hoewel PHB duidelijk aangeeft dat het bedoeld was om op deze manier te worden gebruikt. Ook wijsheidsadvies zegt dat concentratie niet wordt verbroken door polymorf , dus dit is beslist geen pad te gebruiken.

  • Concentratie is iets dat iedereen kan doen en / of laten we gezond verstand gebruiken . Het punt van het beledigende gebruik van Polymorph is om een schepsel in de strijd nutteloos te maken, dat wil zeggen dat als een schepsel in een schaap veranderd is, het even ongevaarlijk is als een schepsel. Als de eigenschappen van de klas behouden zouden blijven, zouden we schapen in woede laten gaan (barbaar), teleporteren (schaduwmonnik) of ... dinosaurussen worden (tenzij druïden als vormwisselaars worden beschouwd en dus automatisch worden gered), wat bizar is. Daarom zijn alle klasse / race-functies verdwenen. Wat de mogelijke inconsistentie met concentratie betreft, het komt voort uit het simpele feit dat ontwerpers niet alle verbindingen tussen alle delen van de regels kunnen zien en soms kunnen we alleen vertrouwen op hoe we denken dat dingen geacht worden te werken .

  • antwoord gegeven 08.03.2015 / 21:21
    18

    Nee, Polymorph staat je niet toe om je klassenfuncties te gebruiken. Vergelijk het met de Wild Shape -bekwaamheid van de Druid, of de Shapechange -spelling, die beide deze alinea bevatten:

    You retain the benefit of any features from your class, race, or other source and can use them if your new form is physically capable of doing so. However, you can't use any of your special senses, such as darkvision, unless your new form also has that sense.

    Bovendien bevat noch Wild Shape of Shapechange de zin "Het wezen is beperkt in de acties die het kan uitvoeren door de aard van zijn nieuwe formulier" dat Polymorf doet. Het lijkt duidelijk dat Polymorph je beperkt tot dingen die je nieuwe vorm inherent in staat is te doen, terwijl Wild Shape en Shapechange je alles in staat stellen om iets te doen je bent normaliter in staat zo lang als je nieuwe formulier fysiek in staat is om het te doen.

    Om je bewerking aan te pakken: concentratie is geen klasse-eigenschap van spellingklassen. Geen uitzendklasse vermeldt concentratie; het is een algemene regel in het hoofdstuk Spellcasting. Als dat niet genoeg is, bevat de DMG deze zin op pagina 141 met betrekking tot items met spreuken:

    The spell uses its normal casting time, range, and duration, and the user of the item must concentrate if the spell requires concentration.

    Er zijn items die spreuken gebruiken, zoals de Ring of Spell-opslag, die iedereen kan gebruiken. Omdat de gebruiker van dit soort items zich concentreert, kan iedereen zich concentreren. Het heeft niets te maken met klasse, spellcasting of anderszins. Wat betreft "het is niet iets dat een beest normaal kan doen", is het enige argument voor die conclusie dat ze niet specifiek worden opgeroepen om het te kunnen doen. Dit is een argument dat je zou kunnen gebruiken voor elk wezen in het spel, inclusief, bijvoorbeeld Wizards. De beschrijving van het beesttype zegt zelfs

    Some of them have magical powers[...]

        
    antwoord gegeven 08.03.2015 / 17:06
    6

    Op basis van de discussie tot nu toe, om deze vraag te beantwoorden, moeten we in principe de vraag beantwoorden: is de concentratie-act een -klasse-functie of een -mechanicus van het spelsysteem .

    Het is duidelijk dat RUI voor een tovenaar (vooral een Transmutatie Wizard) verondersteld wordt zichzelf te kunnen polymeren en de concentratie te behouden die nodig is om in die vorm te blijven. Anders werkt de functie op niveau 10 van de Transmutation Wizard niet correct, en zodra hij zichzelf in een rat transformeerde, zou hij de concentratie verliezen en in zichzelf terugkeren.

    Het is duidelijk dat men verondersteld is om zichzelf te kunnen polymorfen. Maar dit heeft implicaties voor uw bredere vraag. Omdat als concentratie een klaskenmerk is om een betoveraar te zijn, dan zou dat, door middel van inferentie, betekenen dat een paladin in staat zou zijn om haar Holy Smite class-functie te gebruiken, omdat door inferentie klassiekenmerken acceptabel zijn, dus zolang ze kunnen worden gedaan binnen de nieuwe fysieke vorm. Een Holy Smite kan zowel met een beet als een mes werken, dus daar zijn we goed.

    ALS concentratie echter niet een klassefunctie is, is er geen reden om in te gaan op het feit dat klassefuncties een speciale uitzondering krijgen in de tekst van Polymorph, en in plaats daarvan moeten we afleiden door weglating - het feit dat de de wilde vorm van de druïde vermeldt specifiek dat klassefuncties behouden blijven betekent dat we door weglating kunnen concluderen dat Polymorph dergelijke uitzonderingen niet maakt. Geen Holy Smite voor de Paladijn.

    Dus welke kant bepalen we? Mijn interpretatie impliceert een beetje een pedant zijn, maar ik denk dat, gezien de omstandigheden, dat dat precies is wat nodig is.

    Holy Smite is niet toegestaan

    Alle klassen hebben een lijst met klassefuncties in hun respectievelijke vermeldingen in het spelershandboek. Nergens wordt concentratie genoemd als een klasse-eigenschap van spellcasters (ik behoud het recht om van mening te veranderen als iemand een citaat vindt dat dit tegenspreekt.) Concentratie is daarentegen een mechaniek ontworpen in het gebruik van magie. Een belangrijk onderscheid. Concentratie wordt niet verleend als een Class Feature (capitols) van een spell casting-klasse, maar in plaats daarvan is het een toestand waarin ze zich bevinden nadat ze een betovering hebben uitgezet met de tijdaanduiding "concentratie" omdat dat is hoe de regels van het spel interactie met magie.

    Concentratie is daarom geen klassefunctie. Dus wanneer een Tovenaar zich kan concentreren om zijn zelfgepolimeerde zelf te behouden, komt dat omdat hij bezig is met een monteur in het spel, niet omdat hij een klassefunctie gebruikt.

        
    antwoord gegeven 13.03.2015 / 18:25
    3

    Er kunnen geen functies van het oorspronkelijke wezen worden gebruikt.

    Spelstatistieken omvatten in principe je hele karakter . Zie Black_FM's uitstekende antwoord met zijn twee regelscitaten die de koersen zijn.

    Er is echter één ding dat niet past. Dat is concentratie.

    Als een wezen in een ander wezen wordt gepolygreerd, maar zich op dat moment concentreert op een spreuk, wordt de concentratie niet verbroken tenzij de DM hen dwingt om een Con save te maken (met hun nieuwe Con save ) omdat ze van mening zijn dat de wijziging traumatisch genoeg was om de opgeslagen instelling te forceren.

    Concentratie (Player's Basic 79-80) kan slechts op drie manieren worden verbroken:

    • Een andere spreuk casten die concentratie vereist
    • Schade oplopen (en concentratie besparen)
    • Onbekwaam of gedood zijn

    Polymorf is geen van deze drie dingen (hoewel u mogelijk kunt argumenteren dat het uitschakelbaar is, hoewel dat een specifieke voorwaarde is die polymorf niet toepast).

    Nogmaals, de DM kan een concentratie besparen (gelijk aan het nemen van schade, hoewel de DC altijd 10 is) op elk moment, en zou dit moeten doen in bijzonder traumatische situaties. Dus polymorf kan een concentratie afpersen, maar het beëindigt de concentratie niet.

        
    antwoord gegeven 13.03.2015 / 16:56
    1

    Nee, normaal niet

    Inderdaad, polymorph en zijn vrienden (in tegenstelling tot shapechange en Wild Shape) behouden de klassenkenmerken van de polymorphee niet - Black_FM heeft de geldcitaten op deze één in zijn antwoord, dus ik zal ze hier niet herhalen.

    NOCHTANS: er is een manier om dit te omzeilen.

    Het lijkt erop, gebaseerd op de antwoorden hier, zolang de regels voor NPC's met klassenniveaus in gebruik waren dat de caster de nieuwe formulierklasseniveaus kon verlenen (in Paladin in dit geval ), waardoor de nieuwe vorm alle Paladin-dingen kan doen die een Paladijn van dat niveau en de vorm zou kunnen doen (zoals het slaan van degene die het verdient). (Zeker, aangezien de enige beperking ware polymorf op de doelvorm op de CR staat, is het idee van een polymorf die de nieuwe formulierniveaus in een klasse toekent absoluut niet absurd.)

    Dit vereist echter echte polymorf ik vermoed dat een gewone polymorf beperkt is tot dieren van het dierlijke type, en er is geen precedent voor het geven van beastklasse-niveaus in 5e.

        
    antwoord gegeven 07.09.2015 / 23:47