Een wapen overhandigen aan een andere speler tijdens een gevecht

24

De spelers in mijn game kwamen onlangs een vrij krachtig magisch zwaard tegen als het eerste magische item dat ze vonden. Kort daarna belandden ze in een bossgevecht.

De spelers bedachten het ingenieuze idee om één speler met het zwaard te laten aanvallen en het dan aan een speler in de buurt te overhandigen zodat ze er ook mee konden aanvallen. Op dat moment besloot ik dat het doorgeven van een item aan een andere speler een actie zou ondernemen, dus dat konden ze niet doen.

Maar nu bekijk ik de regels en op pp. 190 van de PHB staat dat het overhandigen van een item aan een ander personage 'het soort dingen is dat je kunt doen in combinatie met je beweging en actie'. Betekent dit dat het mogelijk is voor de pc's om een vijand te omsingelen en het zwaard gewoon langs de lijn te gooien (in volgorde van initiatief) zodat iedereen kan aanvallen met hetzelfde magische zwaard? Dat lijkt over-powered, en een soort van belachelijke manier om een gevecht te vertellen.

    
reeks Erik 04.09.2018 / 04:12

5 antwoord

33

Mogelijk kunt u dit een keer doen, als de DM dit toelaat

De PHB heeft u hierbij enige aanwijzingen via de optie Een object gebruiken op pagina 193:

You normally interact with an object while doing something else, such as when you draw a sword as part of an attack...

Het gedeelte gaat verder met het beschrijven van andere, meer complexe dingen waarvoor u uw actie zou kunnen gebruiken om mee te werken.

De relevante uitdrukking is: 'teken een zwaard als onderdeel van een aanval.' Dit wordt ook geïnterpreteerd om dingen te omvatten zoals het tekenen van een tweede werpbijl als je de eerste gooit.

De meeste DM's lijken in orde te zijn, één interactie met een klein object per aanval. Actie is acceptabel. Dit kan inhouden dat het zwaard aan iemand anders wordt overhandigd, maar bedenk dat de ontvanger vervolgens zijn objectinteractie heeft gebruikt om het wapen te ontvangen en het wapen NIET opnieuw kan uitdelen.

    
antwoord gegeven 04.09.2018 / 04:26
22

Dit staat bekend als de Peasant Railgun . : -)

Als je het serieuzer houdt, spreken de regels over objectinteractie over wat je tijdens je beurt kunt doen, maar zeg niet wat andere mensen op jouw beurt kunnen doen (behalve het voor de hand liggende "niets" "- het is jouw beurt).

Personages die wapens in gevechten met elkaar uitdelen, zijn iets dat je in actiefilms ziet, dus ik wil het niet aan de tafel weigeren. Mijn uitspraak zou zijn dat ze hun reactie moeten besteden om een item van jou te accepteren op jouw beurt (en natuurlijk ook een lege hand nodig hebben om het item vast te houden).

    
antwoord gegeven 04.09.2018 / 04:34
14

Nee, dit zou niet moeten werken.

De regel "één interactie met vrije objecten" is deze:

You can also interact with one object or feature of the environment for free, during either your move or your action. For example, you could open a door during your move as you stride toward a foe, or you could draw your weapon as part of the same action you use to attack.

Houd er rekening mee dat de voorbeelden interacties zijn die uw actie of actie vergemakkelijken: open de deur en loop erdoorheen; teken je wapen en val aan. Het uitschakelen van jezelf maakt aanvallen niet gemakkelijker.

De vrije interactie moet ook worden gedaan tijdens je zet of actie, en als je aanvalt als je actie, kun je onmogelijk je wapen aan iemand anders overhandigen totdat je klaar bent met aanvallen.

Sanitaire controle: op elk moment is het zwaard ergens. Maximaal kan één persoon het tegelijkertijd gebruiken. Dus in één minuut gevechten, kunnen de wielder (s) van het zwaard er ongeveer 10 aanvalsacties mee maken, totaal. Hoe je de regels ook interpreteert, het zou niet veel meer dan één Attack-actie per ronde mogen toestaan. Er is wat bewegingsruimte vanwege de onnauwkeurigheid van beurten, maar niet genoeg voor wat ze vragen.

    
antwoord gegeven 04.09.2018 / 09:20
6

In 5e moeten veel zeldzame magische items op een persoon worden afgestemd om dat personage de magische voordelen van dat item te laten benutten. Ongeacht de uitspraak om het zwaard af te geven, als dat krachtige wapen op het personage moet worden afgestemd, zou slechts één van hen de magische voordelen van dat wapen ontvangen. Voor het tweede personage zou het werken als een standaard zwaard. Een Vlammengel (DMG 170) vereist bijvoorbeeld afstemming. Attunement vereist ook een korte rustperiode. Zie pagina 136 in de DMG voor meer informatie over afstemming.

    
antwoord gegeven 04.09.2018 / 16:21
-2

Ik vind dit leuk en zou het toestaan. Moedig altijd leuke oplossingen voor problemen aan. Ik zou er echter op wijzen dat dit in het heetst van de strijd was en dat er dus een dex rol gespeeld zou moeten worden door zowel de persoon die het wapen uitdeelt als degene die het ontvangt om het wapen niet op de grond te laten vallen .

    
antwoord gegeven 04.09.2018 / 17:54