Immuniteit voor een van meerdere aanvalstypes

12

Hoe werkt immuniteit wanneer het doelwit immuun is voor een van de vele soorten aanvallen?

Ik val bijvoorbeeld een Clay Golem aan met mijn psi-blades. Golem is immuun voor psychische schade, dus ik doe geen schade. Wat als ik Psionic Weapon op mijn bladen gebruik voorafgaand aan een aanval? Nu is de schade zowel paranormaal als magisch. Clay Golem is immuun voor paranormaal maar niet voor magisch. Hoe bepaal ik de schade die het veroorzaakt?

    
reeks Bober 26.11.2017 / 16:13

2 antwoord

12

Duidelijk immuun.

'Magisch' is geen type beschadiging zoals gedefinieerd in PHB p196. Er zijn errata in het eerste gedeelte van de MM-errata die kunnen helpen dit voor u te beantwoorden. Het herformuleren van alle immuniteiten en weerstanden tot het volgende:

Damage Resistances/Immunities. Throughout the book, instances of “nonmagical weapons” in Damage Resistances/Immunities entries have been replaced with “nonmagical attacks.”

Crawford is ook in de podcasts gehoord om aan te geven dat je het kunt beschouwen als schade van niet-magische bronnen. Maar het type verandert nooit, een magische pijl heeft nog steeds te maken met piercingschade, zij het vanuit een magische bron.

Het schadetype is dus paranormaal maar het wordt behandeld als een magische bron, wat in dit geval echt niet helpt. De Clay Golem is immuun voor paranormale schade, maakt niet uit wat de bron is.

Voorbeeld: Black Pudding is immuun voor

acid, cold, lightning and slashing

Er worden geen kanttekeningen geplaatst bij de vraag of de scheurschade afkomstig is van een magische bron, daarom maakt het niet uit, hij is immuun voor scheuren door alle bronnen. Als je echter een vlammend zwaard gebruikt, zou de pudding brandschade oplopen, zoals aangegeven.

    
antwoord gegeven 26.11.2017 / 22:49
10

Het is onduidelijk, omdat de bewoording in het playtest-materiaal dat u gebruikt, is uitgeschakeld en het is niet duidelijk wat de auteurs mogelijk hebben bedoeld.

Eerdere edities hadden duidelijke regels voor gemengde schadetypes, maar 5E doet dit niet - en in tegenstelling tot eerdere edities is er niets in de officiële gepubliceerde regels die heeft meerdere soorten schade. *

Ik kan niet meteen een ontwerper-bedoelingreferentie vinden, maar dit lijkt in overeenstemming te zijn met de algemene tendens naar stroomlijning en vereenvoudiging van enkele van de meer gecompliceerde regelsubsystemen in eerdere edities. In 5E in de voorbeelden die ik kan vinden, vervangen effecten ofwel de schade volledig met een ander type, of voegen extra dobbelstenen toe die schade van het nieuwe type zijn.

In het voorbeeld dat je geeft, neem ik aan dat je het hebt over de Mystic from Unearthed Arcana - het Psionic Wapen " Immortal Discipline " geeft Psychic Focus , wat zegt:

Whenever you focus on this discipline, choose one weapon you're holding or your unarmed strike.

When you attack with it while focused on this discipline, its damage is psychic and magical, rather than its normal damage type.

Aangezien er geen regels zijn voor twee soorten schade, is het onduidelijk wat u moet doen. Vermoedelijk is het de bedoeling dat de schade werkt tegen wezens die magische of psychische wapens nodig hebben om te slaan - maar we weten het niet echt.

Het andere is dat "magisch" normaal gesproken geen schade-type is - dat is een gedefinieerde term met een shortlist - paranormaal begaafd staat op de lijst, maar in de meeste gevallen waar het effect pure magie is, is het type schade force :

Force is pure magical energy focused into a damaging form. Most effects that deal force damage are spells, including magic missile and spiritual weapon.

Als DM, op basis van mijn inschatting van de intentie en van magisch dat het geen type schade is, zou ik de bewoording als volgt wijzigen:

... its damage is psychic, rather than its normal damage type, and these attacks count as magical for the purpose of overcoming resistance and immunity to nonmagical attacks and damage.

Met die uitspraak zou de Golem immuun zijn en vermijden we de kwestie van gemengde schadetypes volledig.

Een andere optie zou zijn:

... its damage counts as both psychic and force, rather than its normal damage type, and any creature with immunity to just one of these damage types takes half damage.

waarmee een duidelijke uitleg wordt toegevoegd over wat er gebeurt met de gemengde typen. Welke jij (of, wat je DM kiest, echt) afhangt van hoe anders je wilt dat je psionics van de normale regels komt. Het is vermeldenswaard dat er andere capaciteiten in de mystieke playtest-klasse zijn die schade afdoen.

* Het is moeilijk om een negatief bewijs te leveren, maar ik ben er niet van op de hoogte. Als iemand tegenvoorbeelden heeft, sta ik open voor correctie.

    
antwoord gegeven 26.11.2017 / 17:05