Wat gebeurt er wanneer een tovenaar een kegel van kou probeert te werpen door een muur van vuur?

23

Deze situatie is opgetreden in de laatste sessie die ik heb uitgevoerd:

Een kwaadaardige tovenaar werpt een muur van vuur in het midden van een kamer. Ze is aan de ene kant en de pc's aan de andere kant. De partijtovenaar besluit dat hij een kegel van koude zal werpen door de Muur van Vuur. Mijn gevoel zegt dat dit niet zou moeten werken, maar er staat niets in de regels dat zegt dat het dat niet doet. Mensen / objecten kunnen door de Muur van Vuur gaan (en daar een hoop schade aan toebrengen), dus ik vermoed dat er ook een betovering zou kunnen passeren?

Kan een kegel van koude door een muur van vuur gaan?

    
reeks fiend 09.11.2016 / 17:13

3 antwoord

40

Ja.

Er is geen geschreven regel die zegt dat effectmagelijke effecten andere gebieden met effectmagie blokkeren. De twee spreuken, volgens de regels, hebben echter ook geen enkele interactie. Het beste waar je partytovenaar op zou kunnen hopen, is de kwaadaardige tovenaar slaan met de Cone of Cold en zijn concentratie eindigen op Wall of Fire .

    
antwoord gegeven 09.11.2016 / 17:16
14

Niets stopt de kegel

Er staat niets in de regels dat dit zou verbieden. Het klinkt echter als een geweldige kans om voordeel te bieden bij het opslaan om de kegel van koude te weerstaan.

DMG 239:

Consider granting advantage when:

  • Some aspect of the environment contributes to the character's chance of success.

Vuur op de manier van koud klinkt voor mij als een omgevingsfactor!

    
antwoord gegeven 10.11.2016 / 15:21
12

RAW Ik denk dat de kegel passeert zoals elk ander effect dat zou doen, maar ...

In gevallen als deze met duidelijk tegengestelde spreukeneffecten behandel ik ze als tegengestelde Dispel Magics (Omdat het onduidelijk is of de Muur van Vuur de Kegel van de Koude zou moeten blokkeren of dat de Kegel van Koud zou ontploffen een breuk in de Muur van Vuur of zelfs volledig uit te zetten.)

Op Dispel Magic staat dat voor spreuken boven het 3e niveau je een vaardigheidscheck moet doen met de castcast-mogelijkheden van de casters versus het target-spreukenniveau + 10.

Als u deze controle omkeert en verzet, wordt deze:

A casters spellcasting ability check + spell level versus the same for the other casters ability and the opposing spells level.

De spreuk die wint, annuleert de effecten van de ander, tenminste voor die ronde.

Ik zou oordelen dat als de muur wint, de kegel geblokkeerd is. Als de kegel wint, passeert hij de muur op dat punt voor een ronde. Als de Kegel veel wint (zoals 10), is de Muur eigenlijk verdreven.

    
antwoord gegeven 09.11.2016 / 17:33