Hoe de doodsoorzaak bepalen als de doodsparende worp mislukt door een aanval in plaats van een worp

15

Dit is een generalisatie van deze vraag over de vinger van de dood , maar ik denk niet dat het een duplicaat is. Het antwoord op die vraag hangt hier van af, maar ze zijn uiteindelijk gescheiden.

Gebruik van Vinger van Dood (FoD) als ons voorbeeld:

Character A is making death saving throws due to FoD from Character B.

Character A has 2 Death saving throw failures.

Character C attacks character A, causing an automatic Death Saving Throw failure and the Character A subsequently Dies.

Finger of Death stelt:

A humanoid killed by this spell rises at the start of your next turn as a zombie that is permanently under your command...

Om die clausule te activeren, moet Karakter A 3 doodsboven gooien mislukken? Of zou elke dood plaatsvinden nadat de FOD de oorzaak was van de dood van Karakter A (met name een ander wezen dat figuur A 'afwerkt' voordat de uiteindelijke dood gered is van FoD?)

Met andere woorden, stierf karakter A ten gevolge van mislukte doodsbesparende worpen (die werd veroorzaakt door FOD), of stierf karakter A door het nemen van schade door karakter C (wat resulteerde in de uiteindelijke mislukte worp mislukking door FOD)?

    
reeks NautArch 15.03.2018 / 15:52

1 antwoord

17

Welk effect ook de oorzaak is van het falen van de laatste kans op dood redden, is de oorzaak van de dood

Algemeen geval

Whenever you start your turn with 0 hit points, you must make a special saving throw, called a death saving throw, to determine whether you creep closer to death or hang onto life.

[...]

On your third success, you become stable (see below). On your third failure, you die.

Totdat een wezen zijn laatste poging tot dood redden mislukt, heeft niets hen gedood; ze blijven "zich vastklampen aan het leven". Dus, alleen een effect dat ervoor zorgt dat je je laatste doodsbesparende worp mislukt (of je meteen doodt) kan gezegd worden dat je je hebt gedood.

Jeremy Crawford is hiermee ook akkoord gegaan:

Q: For Finger of Death: if the spell brings the target to 0hp and the target subsequently dies due to failed death saves, dies that count as FoD killing the target? Will it rise as a zombie?

A: A spell kills you if its damage or other effects slay you. If it reduces you to 0 hit points but leaves you alive, it didn't kill you.

Specifiek geval: vinger van overlijden

Finger of death zegt:

A humanoid killed by this spell rises at the start of your next turn as a zombie that is permanently under your command [...]

Dus, alleen als de betovering de laatste doodsoorzaak van het schepsel is, vindt het effect ervan plaats.

Zeg bijvoorbeeld vinger des doods een wezen naar 0 pk, maar dood het niet meteen. Vervolgens, wanneer de ronde doorgaat, wordt het wezen één keer geraakt door drie verschillende vijanden. In dit geval maakt het niet uit wat het wezen op 0 pk liet vallen. Het effect dat het schepsel doodde was de aanval van de derde vijand. Dat was het effect waardoor het personage de grens overschreed van levend naar dood. Al het andere daarvoor was slechts preambule. In dit geval zouden de effecten van vinger van de dood niet plaatsvinden en zou het personage niet als een zombie stijgen.

Nog een voorbeeld: stel dat een personage op 0 pk staat en twee doodspaard-worpen zijn mislukt. Dan werpt een vijand vinger des doods op hen en ze nemen schade. In dit geval sterft de vijand sterven aan finger of death en stijgt dienovereenkomstig als een zombie.

    
antwoord gegeven 15.03.2018 / 16:24