Krijgt een True Polymorphed-speler nog steeds ervaring?

18

Stel dat een menselijke tovenaar uit het vijfde niveau (laten we haar Morgan noemen) onder ware polymorf valt en de betovering permanent wordt. Hoewel hij gezegend is, blijft Morgan bij het feest en draagt hij bij aan avonturen. Krijgt ze ervaringspunten? Wanneer het feest, nu al het 15e niveau (met elk ongeveer 160.000 ervaringspunten), eindelijk de ware polymorf weet te verdrijven, welk niveau is Morgan dan?

Dit kan afhangen van waar Morgan in is geïntepo- geerd. Hier zijn enkele mogelijkheden:

  • Morgan is een gigantische schorpioen . Ze heeft een intelligentie score van 1, heeft niets dat lijkt op een tweevoetig lichaam en heeft geen opponeerbare duimen of enige vorm van spraakorganen.

  • Morgan is een Xorn . Ze heeft een intelligentie van 11, maar is nu een volledig buitenaards wezen.

  • Morgan is een Minotaur . Ze heeft een intelligentie van 6, maar kan met wapens omgaan en ermee vechten. Minotaurussen kunnen levels winnen als (zeg maar) barbaren of jagers.

  • Morgan is een Lamia . Ze heeft een intelligentie van 14 en heeft inherente betoverende vaardigheden, maar hoewel ze een menselijke vorm kan aannemen, is ze geen mens.

Er zijn twee aspecten om te overwegen. Ten eerste, kan Morgan verbeteren terwijl ze polymorf is?

Als Morgan een vorm heeft die niet kan spreken, dingen vasthoudt en niet intelligent genoeg is om te leren, kan het dan op een of andere manier verbeteren? Als Morgan een vorm heeft die niet organisch is en niet ouder wordt of sterker wordt, kunnen haar hitpunten en attributen dan verbeteren? Als Morgan een formulier heeft dat lid is van een andere klas, waar moet de XP die ze verdient dan naartoe? En als Morgan een formulier heeft dat een aantal spreuken kan uitbrengen, kan ze dat op de een of andere manier gebruiken om zich te verbeteren als een tovenaar, of om de ingeboren spreuken van haar vorm te verbeteren?

Ten tweede wat gebeurt er wanneer Morgan terugkeert naar zijn normale vorm?

Als Morgan een intelligentie van 1 had terwijl ze was gepolifereerd, kan ze in die tijd dan een tovenaar zijn geworden? Als Morgan voor die tijd lid was van een andere klas, wordt de ervaring dan op een of andere manier 'overgedragen' op haar Wizard-niveaus?

    
reeks Marq 18.02.2016 / 15:59

2 antwoord

22

De betovering verbiedt het verkrijgen van ervaring niet, dus dat doet het niet ... tenminste niet automatisch.

Je brengt enkele voorbeelden aan waar het misschien logisch is om geen XP te behalen: de sub-menselijke intelligentie gigantische bug en de buitenaards elementair elemental. Een DM kan daarnaar kijken en besluiten dat de eerste niet in staat is om te leren, en de laatste is in staat om te leren, maar hun normale geest zou niet in staat zijn om die leerervaringen later in het leven van hun ware vorm toe te passen.

De andere twee voorbeelden (de minotaurus en de lamia) kunnen de gedachte inspireren dat opgedane ervaringen nog steeds nuttig zijn, maar niet volledig toepasbaar zijn op hun ware vorm. Een DM zou kunnen denken dat ze misschien XP zouden moeten verdienen, maar niet het volledige bedrag ...

En misschien denkt een DM misschien dat het behalen van XP een effectief effect heeft als je effectief lid bent van een andere klas? Misschien kan het worden afgehandeld door multiclassing als het eenmaal is teruggekeerd naar de juiste vorm, of gewoon is weggevaagd of tegen gereduceerde snelheid is overgedragen ...?

Een DM kan allerlei handige gedachten hebben over deze situaties, waarvoor het boek geen antwoord biedt.

Gelukkig hoeft dit niet ingewikkeld te zijn , omdat het een regel is dat de DM dergelijke uitspraken kan doen op basis van wat logisch is en het beste is voor het spel van hun groep . Het is hun taak in het spel om beslissingen te nemen op basis van echte spelcontexten die de regels niet of niet kunnen voorzien. De DM aan tafel is veel beter in staat om keuzes te maken die het beste zijn voor hun spel dan een ontwerper ver weg en jaren in het verleden, hoe dan ook.

Dus als je de DM bent: beslis. Als u niet de DM bent: vraag uw DM.

    
antwoord gegeven 18.02.2016 / 19:24
16

Kort antwoord: ja.

Niks in True Polymorph zegt iets over het ontkennen van een personage-ervaring. D & D-regels geven aan wat u kunt doen, ze vertellen u niet wat u niet kunt doen. Als de spelling je ervan weerhoudt om niveaus te behalen, zou dit expliciet worden vermeld.

Overweeg een wizard die het hele doel in het leven is om te ervaren wat het is om andere wezens te zijn. Elke casting van True Polymorph zou de tovenaar meer inzicht geven in elk van die wezens, waardoor de tovenaar zijn of haar ervaringen verder kon uitdiepen.

Overweeg ook dat ervaring gebaseerd is op wat je ervaart, en dat intelligentie er geen rol in speelt. Barbaren met een INT van 8 ontvangen niet minder dan een Wizard met INT van 20. Bedenk ook dat de spreuk niet aangeeft dat je geen geheugen behoudt of al je herinneringen kwijtraakt. Dit betekent dat alles wat u hebt gedaan in een van de hierboven geselecteerde formulieren zou worden behouden en als zodanig kwalificeert als ervaring.

Overweeg tot slot een scenario waarin je partij tegen een draak vecht en je tovenaar al zijn spreuken heeft opgebruikt. Als de tovenaar zou fungeren als een afleiding, aas of zelfs het activeren van een belegeringswapen in een poging om de draak weg te jagen, zou je deze tovenaarservaring dan ontkennen omdat geen van zijn acties magisch van aard was?

Waar het op aan komt, is dat er niets is dat zegt dat een personage geen ervaring meer heeft vanwege polymorf, ware polymorf, wildvorm of vormverandering.

    
antwoord gegeven 18.02.2016 / 19:17