Zijn er mechanische nadelen in Compels?

12

In Fate zijn dwingende aspecten in de eerste plaats een verhalend hulpmiddel en hebben als zodanig meestal geen mechanische attributen in de gevolgen. Maar is dit een harde regel? Ik zag dat iemand deze vraag stelde, en het stelde een vraag over de manier waarop ik ze in zeldzame gevallen gebruikte.

Voorbeeld: Korporaal Jenkins kwam op een vijandelijke soldaat tijdens het plunderen van een landgoed. Er volgt een gevecht en tijdens het gevecht geeft de vijand hem een nogal slechte klap aan zijn kalf (matig gevolg). Jenkins maakt de vijand af met een riposte naar de borst, maar terwijl hij rondkijkt, merkt hij dat hij een schans omgooide en een vlam om hen heen begon te maken. Hij probeert aan het inferno te ontsnappen, maar een felle straal blokkeert zijn weg. Terwijl hij probeert de balk te laten lopen, kan je zijn schuine streep naar het kalf gevolg dwingen om de poging moeilijker te maken.

Is dit een geldig gebruik van een dwang? Of zou het puur narratief moeten zijn, d.w.z. je moet een andere manier vinden omdat je kuitwond het je onmogelijk maakt om te springen?

    
reeks Chuck Dee 19.12.2012 / 05:42

3 antwoord

5

Deze vraag was het resultaat van een discussie op Google+ + . Nadat ik hier had gevraagd, kwam Fred Hicks langs met zijn kijk op de situatie.

Dromerig is puur verhalend - de tanden zitten in het verhaal om te stelen van het OP op die draad. Aanroepen is zeer mechanisch; er zijn drie dingen die je kunt doen over een aanroep; toevoegen aan een rol, opnieuw rollen of het leven van de tegenstander moeilijk maken.

Op het antwoord van Fred:

That's a compel the way I read it, and wouldn't be "to make the jump harder", it'd be "to suggest that the injury is making it such that he needs to take a different path."

Now, if the burning beam was modeled as a character, so to speak, such that it's rolling a skill or what-have-you against the character trying to cross it, maybe I could see an invoke working (assuming you looked at the beam as having some kind of fate point or free invoke) to improve the results of that opposing skill roll.

Dus, de manier om een mechanisch effect te gebruiken via aanroepen als de GM van het lezen lijkt te zijn om je NPC's te gebruiken, of om Fractals te gebruiken. Een teken roept aan.

    
antwoord gegeven 19.12.2012 / 22:46
16

As he attempts to hurdle the beam, you could compel his slash to the calf consequence to make the attempt harder.

Dat is een geldig gebruik, maar het is geen dwingend vereiste. Het roept het aspect van je tegenstander op voor je worp. (Of voor de opgeloste moeilijkheid.)

Een dwang zou de sprong in de eerste plaats verhinderen ...

Speler: "Ik ga de balk op springen"
GM: houdt lotfiche vast: "Die schuine streep in je been lijkt aan te geven dat je niet in staat zult zijn om te springen"

Als de speler accepteert, mag hij helemaal niet springen; als hij afwijst, overhandigt hij een noodlotchip en maakt hij de sprong zonder problemen.

Citaat uit de "Fate Basics" -File:

Invocations -- Spend a FP to Invoke an Aspect. The Aspect may belong to the acting character, the defending character, the scene, or an object involved in the action.

Invocations have one of two results. The active player gets +2 to the roll or may reroll the dice and keep the new result. FPs are spent after the roll is made, and each Aspect may be Invoked only once per action.

On unrolled actions, Invocations simply add +2 to the Skill’s rating.

When Invoking an Aspect belonging to another character, any FPs go to the player of that character once the action resolves.

Let op de mogelijkheid om het aspect van een tegenstander op te roepen.

Declarations -- The player spends a FP to make some narrative detail related to the Aspect a fact. The GM has the final say on what is and isn’t allowed, but players should be able to make moderate alterations to the story this way.

Declarations do not involve any sort of roll.

Compels -- The third thing about Aspects is that they can be disadvantageous. This is in the form of a Compel. Compels dictate some constraint to behaviour.

When one is made, the GM offers a FP. If you accept it, you accept the constraints. If not, you must turn down the offered FP and spend one of your own.

Houd er rekening mee dat bij Compels helemaal geen rolvormen zijn betrokken.

Het is ook de moeite waard om op te merken dat veel Fate-systeemgames consequenties hebben als een beperkte vorm van aspect - de speler kan ze niet aanroepen, maar alle anderen kunnen ze aanroepen, afdwingen of op basis daarvan verklaren.

Op de meest eenvoudige manier -
- Een dwang is een "je kunt dat niet doen, hier is een lot."
- Een aanroep is "+2 voor één kant door een lot naar de andere kant te betalen" en kan in beide richtingen zijn, maar wordt gedaan NA het rollen.

Merk ook op dat er een verschil is in het eindlotpunttotaal voor negaties ...

Als je dwingt, eindigt de speler met of1 of -1 lotspunten - afhankelijk van of hij de opdracht accepteert of verwerpt.

Als u aanroept, zijn er drie mogelijke uitkomsten: geaccepteerd, geaccepteerd maar ontkracht met een ander aspect, of afgekeurd. Accepteren en falen geeft hen +1 lotgevallen; negeren met een ander aspect komt neutraal uit - het aanroepen van het tweede aspect kost slechts 1 lot, en annuleert effectief de aanroep. Weigeren van de aanroep helemaal kost 1 lot, voor een laatste totaal omlaag met 1.

Merk ook de volgorde op - Aanroepen is NA rollen, terwijl compel voor is.

Om een voorbeeld te geven van hoe het werkt als een aanroep ...

Speler: "Ik ga naar die vlam"
GM: "Roll - het is goede moeilijkheid"
Speler: rollen. "Gemaakt met een geweldig resultaat"
GM: houdt fate-chip vast. "Die schuine streep in je been doet veel pijn en je bent niet zo ver gekomen als je dacht - slechts een redelijk resultaat"

Reactie van speler 1: "Ok, ik heb gefaald." Neemt het lot "

Reactie van speler 2: neemt het lot in handen en zegt: "Natuurlijk doet het pijn, maar dankzij mijn 'bokserswet' kan ik het uitvechten."

Antwoord van speler 3: neemt in plaats hiervan een van zijn eigen kaarten op en gooit deze naar de GM. "Het kan pijn doen, maar niet genoeg om te voorkomen dat ik het overleef."

    
antwoord gegeven 19.12.2012 / 07:52
1

De scèpool roept cijfers op. De GM reserve dwingt tot plot.

Je bevindt je dus in een scène - ja, natuurlijk. Er gebeurt een rol, dus het gebeurt in een scène.

Cpl. De ontsnapping van Jenkins naar buiten wordt geblokkeerd door een felle straal. Deze balk geeft een beoordeling als passieve oppositie , die Jenkins zal proberen te overwinnen met ... Atletiek, waarschijnlijk?

Hoe dan ook, dat is niet het belangrijkste gedeelte.

Het belangrijkste is dat er überhaupt sprake is van passieve tegenstand, aangezien een van de gebruiksmogelijkheden van een aanroep is (van hier , Aspecten aanroepen):

Add +2 to any source of passive opposition, if it’s reasonable that the aspect you’re invoking could contribute to making things more difficult. You can also use this to create passive opposition at Fair (+2) if there wasn’t going to be any.

Dus als er na de strijd van Jenkins nog iets in de scene-pool overblijft, omdat het niet klinkt alsof ze de tijd hadden om te stoppen om even adem te halen, kan de GM het uitgeven om Jenkins 'beenwond op te roepen en te maken de escape +2 moeilijker . Jenkins krijgt het punt na de scène, zoals gebruikelijk is voor aanroepen. (Of als er nog steeds een gratis beroep op de consequentie wordt gedaan, kan de GM dat verbranden. Geen zin voor Jenkins echter.)

Maar wat besteedt het punt? De scènepool wordt besteed aan de NPC's van de GM en er is er niet één in de buurt, nietwaar?

Natuurlijk is dat zo! Alles is een NPC als de GM genoeg geeft om er een te maken. De straal, het vuur, het huis, wat dan ook. Het hoeft alleen maar echt lang genoeg te zijn om toch een aanroep op Jenkins te spuwen.

    
antwoord gegeven 13.12.2018 / 08:24