Kun je reageren op je eigen betovering?

29

Tijdens mijn laatste game probeerde een speler zijn personage een miraculeuze ontsnapping te laten maken, maar in plaats daarvan te spatten. Ik zal wat details geven, maar de kern van mijn vraag is of mijn uitspraak over actie-economie onjuist was.

De pc, een tovenaar van niveau 9 met de metamagische functie Quicken Spell, begon zijn beurt vastgeketend in de bodem van een roeiboot. Zijn partij was in het water en probeerde hem te redden van zijn ontvoerders, maar hij was zich niet bewust van zowel dit als de wetenschap dat de grote witte haai die net een hap uit de boot had genomen, technisch aan zijn kant stond. Zijn plan was als volgt:

  • Cast dimensie deur, vervoert zichzelf onmiddellijk 500 voet in de lucht.
  • Cast doezelaar en zweef naar beneden
  • Wacht de rest van het gevecht veilig boven je hoofd af.
  • Nu gelooft deze speler in een vijandige relatie tussen speler en DM (hij is het soort kerel die gelooft dat wanneer je wint, je de DM hebt verslagen, en wanneer hij DM is, is het zijn taak om de spelers als redelijk te vermoorden als mogelijk). Als zodanig weigerde hij me het volgende deel van zijn plan te vertellen totdat hij erachter was gekomen of het huidige deel had gewerkt, dus ik zou geen tijd hebben om het te verpesten. Wat betekende dat zijn plan als volgt uitgespeeld:

  • Zijn personage werpt met succes dimensiedeur en komt 500 voet boven de boot uit. Ik vraag of hij het zeker weet, en hij dringt erop aan.
  • mislukt zijn poging om feather fall te casten en hij keldert 500 voet omlaag. Ik bereid me voor om schade te veroorzaken, denkend dat hij het water zal raken. De speler gromt.
  • Een van de andere spelers herinnert me eraan dat de boot op zijn plaats wordt gehouden door de haai. Zowel de antagonistische speler als ik realiseer me meteen dat zijn personage de boot raakt, niet het water.
  • Schreeuwen ontstaan. Ik leg uiteindelijk de redenering hieronder uit en rol dan schade aan. Zijn personage behandelt 76 schadepunten aan zichzelf, de boot en de NPC's die hem gegijzeld hadden. Dit is genoeg om zijn personage onmiddellijk te doden vanwege enorme schade.
  • Omdat deze redenering een pc heeft gedood, wil ik er zeker van zijn dat ik een geldige interpretatie van de regels heb, namelijk of je een spreuk kunt uiten en reageren door dezelfde betovering uit te spreken. Ik heb als ondersteuning geboden dat je het volgende bit niet kunt verwijderen uit het Player's Handbook , dat specifiek verwijst naar spreuken als bonusacties:

    You can’t cast another spell during the same turn, except for a cantrip with a casting time of 1 action.

    Ik redeneerde dat als je een spreuk niet kunt uitspreken nadat je een spreuk hebt gebruikt als bonusactie, dat betekent zelfs als reactie. ik heb ook aangegeven dat het specifiek was voor zijn beurt, zoals het vermeldt, en dat als hij in de beurt van iemand anders was gevallen, het best mogelijk was om veren vallen te gebruiken. Om dat punt naar huis te rijden, vergeleek ik het met het proberen magische raketten te werpen jezelf raken en vervolgens op jezelf reageren door shield te casten, wat ik ook zou weigeren. Is dit juist? Kun je een betovering uitspreken met een actie of bonusactie en vervolgens een betovering uitspreken als een reactie, allemaal op jouw beurt? Of is deze bepaalde pc legitiem te slim af geweest?

    Voor de record:

    • In mijn spellen wisselen spelers om de beurt in de loop van 6 seconden. Ik begrijp de logica van gelijktijdige beurten, maar tenzij iedereen vooraf afgesproken had wat hun acties waren en de ronde in één keer werd opgelost, zou het niet aan mijn tafel werken ... en zoals je kunt zien, doen sommige spelers dat niet wil zelfs alles van hun beurt tegelijk bespreken

    • In mijn spellen gebeurt vallen op de beurt van de speler, tenzij ze gedwongen worden om te vallen door de actie van iemand anders, een soort beweging. Maak je hier geen zorgen over, maar omdat de speler het ermee eens is dat dit werkt (en eerder van de regel heeft geprofiteerd).

    • Niet toevallig valt het in mijn spellen vallen op met een snelheid van 500 voet per ronde. Omdat het vallen op zijn beurt gebeurde, ging hij naar boven en kwam hij allemaal naar beneden tijdens dezelfde beurt.

    reeks TheVagrantDog 16.05.2018 / 23:11

    4 antwoord

    63

    Je kunt normaal gesproken reacties op je eigen beurt afleggen, waaronder reageren op dingen die je jezelf aandoet.

    Merk echter op dat Featherfall niet reageert op een spreuk die je cast; het reageert op jou vallen. Het zou geen verschil moeten maken of je van een klif afstapt of een betovering uitzet; een van zijn ontworpen toepassingen is om je te behoeden voor spatten als je zelf in de lucht bent. (De andere is, natuurlijk, wanneer je in de lucht bent door de keuze van een ander)

    Het specifieke gedeelte over bonusacties is hier echter wel van toepassing. Omdat het nog steeds de beurt van de speler is, kon hij Feather Fall niet werpen als hij Dimension Door als een bonus actie castte. Maar hij zou het moeten kunnen doen, had hij Dimension Door als een normale actie gebruikt.

    Voor nog een voorbeeld; terwijl het stom is om te toveren met Magic Missile in je gezicht en dan jezelf af te schermen, is het perfect geldig voor Magic Missile iemand anders en bescherm jezelf dan wanneer je je voorgenomen doelwit een bepaalde vorm van spelfreflectie kent.

    Zolang je spreuken kunt uitspreken, kun je die spreuken gebruiken als een reactie op je beurt, zelfs als de oorspronkelijke trigger voor je Reaction-spreuk iets is dat je jezelf hebt aangedaan.

        
    antwoord gegeven 16.05.2018 / 23:39
    17

    Hij had feather fall kunnen werpen.

    Na mijn originele bericht las ik dit en veranderde van gedachten over mijn antwoord. ( Dit is mijn oorspronkelijke antwoord. )

    Per PHB:

    Reactions Some spells can be cast as reactions. These spells take a fraction of a second to bring about and are cast in response to some event. If a spell can be cast as a reaction, the spell description tells you exactly when you can do so.

    Met de specifieke vs algemene regels is dit een specifieke regel die spreuken bestuurt met een giettijd van 1 reactie. Nadat hij de deur van de dimensie had geopend, was de trigger voor zijn reactie vervuld en had hij toestemming gekregen om veren te werpen.

        
    antwoord gegeven 17.05.2018 / 00:19
    8

    Kort antwoord: JA, u kunt reageren op uw eigen spreuk.

    • Hij had beide spreuken kunnen casten. Zie de onderstaande verduidelijking.

    en

    • De hele reeks had moeten worden afgewezen en hij had opnieuw moeten beginnen.

    Er zijn hier veel problemen.

    Het grootste probleem in dit scenario is de relatie tussen jou en de speler. Ik weet dat je het hebt aangepakt, maar dat betekent niet dat dit niet het grootste probleem is.

    Reacties en reactietijden zijn toegestaan tijdens je beurt. Er zijn expliciete uitspraken die een tovenaar toestaan een vuurbal te werpen die vervolgens wordt geteld en hun reactie gebruikt om het origineel te tellen counterspell. Dus door RAW (en verduidelijkt door uitspraken) zou je jezelf moeten kunnen beschermen tegen je eigen magische raket . In deze vraag is Feather Fall echter een reactie op vallen, niet op Dimension Door . De vraag in de titel komt niet overeen met het probleem dat je hebt opgelost.

    U zei dat "Voor wie benieuwd is of Quicken Spell een rol speelt, letterlijk ja en nee. Hij vroeg of het gebruik van mijn antwoord zou veranderen (het gebeurde niet)."

  • Als de speler een dimensiedeur gebruikt met hun actie, kunnen ze door RAW hun reactie gebruiken om Feather Fall te casten.
  • Als de speler met zijn actie een deur met een versnelde afmeting giet, kunnen ze door RAW alleen cantrips casten voor de rest van hun beurt (inclusief vóór de dimensiedeur). In een dergelijk geval kun je Feather Fall (een niet-cantrip) niet als reactie op dezelfde beurt casten.
  • Bij RAW heb je het fout, want zonder de versnelde spreuk (# 1) komt de regelregel voor bonusacties niet in actie, terwijl daarmee (# 2) de regel van toepassing is en de pret bederft.

    De bonusactie-regel is erg gebrekkig. Ik beschouw het als een van de slechtste regels in 5e omdat het geen zin heeft om alle scenario's te overwegen waarin u kan meerdere niet-cantrips casten versus de scenario's waarbij de regel van pas komt. Ik zal die regel waarschijnlijk specifiek herschrijven voor mijn volgende tabel. (Het is duidelijk dat deze paragraaf mijn mening is, maar is on-topic voor de omstandigheden van deze vraag.)

    Omdat er wat verwarring is in sommige van de andere antwoorden en opmerkingen, laat me dat heel duidelijk zijn. De bonusactie-spreidingsregel beperkt alleen spellcasting als een spreuk als bonusactie is gegoten. Het heeft geen invloed op het casten van 2 spreuken met 2 acties of met actie & reactie.

    Voor een speler en DM met een goede relatie moet een dergelijke uitspraak worden verduidelijkt voordat de turn wordt opgelost. Als het personage zegt dat ze een spreuk op zo'n manier willen uitspreken en vervolgens een andere spreuk gebruiken, moeten ze worden afgezet en mogen ze opnieuw overwegen (zolang geen andere wezens al hebben gehandeld vanwege de eerste spreuk).

    Ten slotte houdt u misschien vast aan strikt RAW (mogelijk vanwege uw vijandige speler), maar u hebt zich volledig tegen Rules as Fun uitgesproken. Hij verbrandde 2 spell-slots om zelfmoord te plegen. Dat is geen leuke game.

        
    antwoord gegeven 17.05.2018 / 16:04
    4

    Hij zou waarschijnlijk sterven.

    Je corrigeert. Volgens de PHB

    You can’t cast another spell during the same turn, except for a cantrip with a casting time of 1 action.

    Feather Fall is een level 1-spreuk en heeft een cast-tijd van 1 reactie, dus hij had het niet op zijn beurt kunnen casten.

    Dus het volgende dat je vaststelt, is dat hij tijd heeft om het te werpen voordat hij de boot raakt?

    Per XGtE:

    When you fall from a great height you instantly descend up to 500 feet. If you're still falling on your next turn you descend up to 500 feet at the end of that turn. This process continues until the fall ends.

    Volgens deze regel zou hij de boot op zijn beurt geraakt hebben en nooit de kans gehad gekregen om een reactie op de beurt van iemand anders te gebruiken.

    Houd er rekening mee dat dit een optionele regel is

        
    antwoord gegeven 16.05.2018 / 23:55